Anmeldelse: Speedlink Decus

Fakta:

Pris: 395,-
Utgiver: SpeedLink
Max-DPI: 5000 DPI
Responstid: 1ms
Knapper: 7

Ved første øyekast ser SpeedLinks eske ut som en standard spillmus. Med ulike farger forteller den om de forskjellige egenskapene som de ulike fargene musen kan lyse i, de 5000 DPIene musen kan produsere og softwaren som følger med. Allikevel, selv om esken kanskje har noe å si for en og annen designstudent, er det selve musen vi fokuserer på i denne anmeldelsen.

Godt grep
Musen lyser godt opp i en behagelig blåfarge i det jeg kobler USBen inn i PCen. Musen svarer og umiddalbert merker jeg hvor godt den ligger i hånda. Til tross for at min gamle mus også satt godt kan jeg «endelig» legge fra meg Logitechs G502 som vi anmeldte for to år siden. Takk. G502, du har gjort jobben din.

På esken, som tidligere nevnt, er det i tillegg reklamert for den gode ergonomien (rett og slett hvor godt den passer deg, red. adm.). Jeg er absolutt helt enig. Både tommel og lillefinger er godt støttet på hver sin side, samtidig som at ringefingeren har et eget hakk den kan hvile på. Med relativt store hender merker jeg at denne musen sannsynligvis er laget for et voksent publikum samtidig som den markedsføres mot gaming.

Passer godt til FPS-spill
Musen har syv knapper. Greit lite egentlig, men noen ganger trenger man ikke mer. Jeg spiller som regel bare CS:GO, i tillegg til noen strategispill innimellom og trenger ærlig talt ikke flere. De av dere som spiller litt andre spill har sannsynligvis litt flere krav til antall knapper, men for meg passer det helt fint. Selve museknappene er veldig responsive og de trenger lette trykk. I motsetning til andre muser hvor du må trykke relativt hardt er Decus god på å reagere på hva du gjør, noe som kan hjelpe veldig mye i intense CS-øyblikk.,

speedlink1

Innstillinger

Softwaren som følger med på en CD er ikke svært å skryte av. Jeg klarer ikke helst å bestemme meg for om designet er fra 2005 eller et forsøk på å virke futuristisk. Det passer rett og slett ikke for en gaming-mus. Som hos de fleste gaming-muser på dagens marked kan du sette innstillinger som for eksempel DPI. På Decus kan man som sagt få opp til 5000. I programmet kan du også ha fem forskjellige profiler. Dette er kjekt å ha hvis du spiller forskjellige spill og vil ha ulik sensitivitet i de respektive spillene, eller du vil ha en annen i desktop.

Det er også en tilleggsfunksjon hvor du kan endre en del på lysinnstillingene. Du kan her velge om lyset skal «puste» eller om det skal være konstant. Du kan også velge hvilke farger du vil ha slik at musen kan matche resten av oppsettet ditt.

Ergonomi

Kanskje er ikke Decus den mest perfekte musen for den yngre garde, med tanke på størrelsen, men den ergonomiske delen er absolutt den beste. Med støtte til alle fingre får jeg et godt grep og ingen av de nevnte fingrene når musematten. Musematten jeg bruker, SpeedLink Atecs, fikk jeg i tillegg til musen. Det er en tøymatte som er en meter bred og en halvmeter lang. Perfekt glid.

Alt i alt

Alt i alt er denne musen virkelig å anbefale. Den er relativt billig, god å bruke og tilfredsstiller det meste du måtte ønske, med mindre du trenger over et titalls knapper. SpeedLink har lyktes svært godt med Decus. Nå mangler bare den riktige markedsføringen for å posisjonere seg som reelle alternativer til Steelseries, QPAD, Zowie og Razer for å nevne et par. Jeg anbefaler i tillegg å bruke en myk musematte til Decus da dette gir en bedre kontroll over musen.

SpeedLink Decus kan kjøpes hos Komplett.no.

8.3
Positivt