Historien om Team Catch-Gamer

Et gyllent kapittel i norsk e-sporthistorie...
TeamCGLagbilde

Fra sukkertoppen i Rio til en strand i Sør-Korea, fra en nedslitt stålproduksjonshall i Sheffield til downtown Singapore, fra et luksushotell i Dallas, Texas til hylende, skrikende uten skjorte i Hangzhou foran vettskremte kinesere – dette er historien om vårt lands første profesjonelle e-sportlag.

Artikkelen er skrevet av gjesteskribent Ivor Andrè Murtic, opprinnelig publisert på CatchGamer.no. Oppdatert av Michael Selbekk.

Norsk e-sporthistorie ble skrevet 13. desember 2004. Spillportalen Catch-Gamer offentliggjorde sin nye storsatsing; Team Catch-Gamer. Laget skulle være landets beste, og skulle representere det norske spillmiljøet på så mange utenlandske turneringer som mulig. Det skulle vise seg å bli en suksesshistorie.

Laget skulle bestå av talentfulle norske spillere, og lagoppstillingen var som følger:

Norway Jon Thomas «DaY» Rudstrøm
Norway Geir-Stian «Juve9le» Svendsen
Norway Jonas Alsaker «bsl» Vikan
Norway Christian «zevy» Wæraas
Norway Tore «Juzam» Aronsen

Den første store utfordringen gjengen stod ovenfor var CPL World Tour i Istanbul, Tyrkia. I krysningspunktet mellom to verdensdeler på det første stoppet i den verdensomspennende turnéen av e-sportkonkurranser, kjempet det uerfarne laget seg fram til finale. Finalen ble vunnet, og laget havnet for første gang med i diskusjonen om hvilke lag som var de beste i verden.

Spillerne konsentrerer seg under kampen mot TEC på CPL World Tour i Istanbul, Tyrkia. Bilde fra Fragbite.se

Spillerne konsentrerer seg under kampen mot TEC på CPL World Tour 2005 i Istanbul, Tyrkia. Bilde fra Fragbite.se

Seieren ledet til en ærefull invitasjon til å bo og leve i Seoul i Sør-Korea for å delta på World eSports Games. Invitasjonen var en milepæl – dette var første gang et helnorsk lag fikk reise til det som på mange måter ble regnet som e-sportens Mekka. Samtidig bidro det til at media fikk øynene opp for internasjonal e-sport. Gleden og omgjengeligheten utøverne viste gjorde laget til en umiddelbar publikumsfavoritt hos krevende koreanske tilhengere. Rent sportslig ble turneringen en braksuksess sett med norske øyne, og laget stakk av med andreplassen og tok med seg en sjekk på 30 000 dollar hjem til Norge. Landet hadde fått en representant i den ypperste verdenselite.

Siste halvdel av året fortsatte nordmennene i høygir, men i oktober måtte laget foreta sitt første spillerbytte etter oppstarten. Grunnet indre uenigheter ble Jon Thomas «DaY» Rudstrøm byttet ut til fordel for Lars «Naikon» Olaisen. Mens Rudstrøm endte opp i britiske 4Kings fortsatte Catch-Gamer å glede det norske Counter-Strike-miljøet.

Laget var nå en yndet deltaker og kunne nyte godt av invitasjoner til å konkurrere i fjern og nær. Årets tre siste måneder så de norske utøverne delta på konkurranser i Brasil, Chile, Singapore og USA. I Singapore representerte laget ikke bare spillportalen Catch-Gamer men sågar Norge, da World Cyber Games titulerte lagene med landsnavnet. Ved nyttår hadde Catch-Gamer deltatt på 14 turneringer og tatt steget opp på pallen ved hele 6 av disse. Laget bidro med andre ord til at Catch-Gamer og det norske e-sportmiljøet ble gjenkjent og respektert på verdensbasis.

Her fra World Cyber Games i Singapore. Lars "Naikon" Olaisen, som eneste levende igjen på laget, beskues av sine lagkamerater.

Her fra World Cyber Games 2005 i Singapore. Lars «Naikon» Olaisen, som eneste levende igjen på laget, beskues av sine lagkamerater. Bilde fra Fragbite.se

I januar 2006 ble det også utgitt en film om lagets prestasjoner rundt om i verden. «Catch the future» ble en umiddelbar publikumssuksess, nedlastet over 11 000 ganger fra CatchGamer.no og mange, mange ganger dette tallet på verdensbasis. Filmen tok en sentimental avskjed med to av hjørnesteinene fra suksessen i 2005, Christian «zevy» Wæraas og Tore «Juzam» Aronsen. Team Catch-Gamer tok imot to nye fjes, Sondre «REAL» Svanevik og Preben «oops» Josdal, for videre satsing i 2006.

Etter spillerbyttene så laget slik ut:

Norway Lars «Naikon» Olaisen
Norway Geir-Stian «Juve9le» Svendsen
Norway Jonas Alsaker «bsl» Vikan
Norway Sondre «REAL» Svanevik
Norway Preben «oops» Josdal

Den oppdaterte lagoppstillingen i sin helhet. Fra høyre:

Den oppdaterte lagoppstillingen i sin helhet. Fra høyre: Preben «oops» Josdal, Sondre «REAL» Svanevik, Jonas Alsaker «bsl» Vikan, Geir-Stian «Juve9le» Svendsen og Lars «Naikon» Olaisen.  Foto: Asbjørn René Josdal

Den nye lagoppstillingen fortsatte å konkurrere med flagget på brystet i Tyskland i februar. Senere på våren ble Catch-Gamer plukket ut til å delta i verdens mest prestisjetunge e-sportarrangement: WEG Masters i Kina. Klodens 8 antatte beste lag ble flydd inn til Hangzhou for å konkurrere i en fire uker lang turnering. I noe om vil stå som en milepæl lenge beseiret Team CG regjerende verdensmestre SK Gaming (bestående av SpawN, ahl, fisker, Snajdan, vilden) 16-0 før nordmennene til slutt endte på en sterk 4. plass, best av de europeiske lagene.

– Hva som er best av julaften eller å slå verdensmester SK 16-0? Må nesten bli julaften, siden det å slå svenskene er helt «priceless», sa manager Geir Trones i lykkerus.

Resultatet i Kina rettet verdens øyne mot laget fra Norge. Den første turneringen etter hjemkomsten var i Sverige. Laget produserte en syvendeplass, et stykke under målsetningen om å være blant de fire beste lagene, uansett motstand og nivå. En knapp måned senere var laget i Texas for å konkurrere med verdenseliten nok en gang, og denne gangen var det liten tvil om at marginene ikke var på lagets side. Nordmennene måtte reise hjem med en dårlig plassering i bagasjen. Sommeren 2006 vil stå som et vendepunkt for Team Catch-Gamer – etter det middelmådige resultatet ved Intel Summer Championship ble det ved spillerkontraktenes utløp 1. september ikke tilbudt ny kontrakt til spilleren Preben «oops» Josdal.

Lagkamerater (f.h.) Geir-Stian "Juve9le" Svendsen og Lars "Naikon" Olaisen i samtale under et nattklubbopphold ved World eSports Games 2005. Bilde fra Fragbite.se

Lagkamerater (f.v.) Geir-Stian «Juve9le» Svendsen og Lars «Naikon» Olaisen i samtale under et nattklubbopphold ved World eSports Games 2005 i Seoul, Sør-Korea. Bilde fra Fragbite.se

En situasjon oppstod i kjølvannet av denne prosessen som førte til at Norges e-sportflaggskip ble inaktivt inntil videre. Laget hadde da deltatt på om lag 20 turneringer på verdensbasis non-stop gjennom 18-19 måneder. Satsingen ble dessverre ikke videreført, og med dette rundes et gyllent kapittel av i historien om norsk e-sport. Catch-Gamer vil gå inn i norsk Counter-Strike-historie som et av våre aller fremste lag i sin periode, og utvilsomt et lag vi kan være stolte av, og lære av i nyere tid.

– Jeg tror at for mange så har Team CG vært synonymt med norsk e-sport. For min egen del håper jeg dette vil stemme også i fremtiden, fortalte lagkaptein Jonas Alsaker «bsl» Vikan.

Dette er én av fire artikler i en artikkelserie som omhandler legende-lag i norsk Counter-Strike-histore. Hele artikkelserien finner du nedenfor.

Les også:
eoLithic – Den gang vi var best
Team NoA – Stoltheten og æren
Team 9 – Unggutta på tur

Kategorier
Generelt
4 Kommentarer
  • Profile photo of vailenthyper
    vailenthyper
    26 Mai 2015 at 07:21

    nice artikkel 😀

  • Sebastian Edvardsen
    24 Oktober 2016 at 00:04

    Kan dere lage en artikkel om hva tidliggere proffe norske esport spillere gjør idag? Eks element og real etc

    • Profile photo of Jimmy Alexander Johansen
      Jimmy Alexander Johansen
      27 Oktober 2016 at 14:17

      Hei Sebastian! Vi skal se hva vi får til. Sondre «REAL» Svanevik spiller visstnok poker på høyt nivå. Ola «elemeNt» Moum jobber i Telenor.

    Legg igjen en kommentar

    Relaterte artikler